Beredskabsplan og overvågningsaftale sikrer De Forenede Dampvaskerier en stabil og kontinuerlig produktion

Hvis produktionen hos De Forenede Dampvaskerier ligger stille blot et par timer, medfører det store omkostninger for virksomheden. Sammen med Komplex it har de udarbejdet en beredskabsplan og en overvågningsaftale, som sikrer, at produktionen kører 24 timer i døgnet alle ugens dage.

”Det er driftssikkerheden, der vægter mest i vores samarbejde med Komplex it,” forklarer  It-ansvarlig hos De Forenede Dampvaskerier (DFD) Gitte Olsen og uddyber:  ”Det vil medføre store omkostninger for os, hvis produktionen ligger stille blot nogle få timer. Derfor har vi et tæt samarbejde om udvikling og drift af vores it-infrastruktur med Komplex it, som er ansvarlig for overvågning af vores infrastruktur på de allervigtigste områder.”

To-center-løsning med fuld fail-over


”Vores drift har gennem en årrække baseret sig på en to-center-løsning,” fortæller Gitte Olsen og fortsætter: ”Sammen med Komplex it har vi ændret vores drifts-setup fra en traditionel single point of failure serverdrift til en aktiv to-center-løsning med replikering og fuld fail-over-funktionalitet. Nu udnytter vi de muligheder, der er forbundet med at have servere stående på to lokationer.”

Beredskabsplan A-Z


DFD og Komplex it har sammen udarbejdet en beredskabsplan for hele DFD’s it-installation for alle sites i Danmark. ”Beredskabsplanen er en dokumenteret proces for, hvilke mekanismer der træder i kraft ved hver type problemstilling, der kan opstå,” fortæller Gitte Olsen. ”Beredskabsplanen beskriver, hvad vi skal gøre, hvis eksempelvis en eller to servere er nede – skal vi fx lave restore i vores driftscenter i Skovlunde eller springe over på driftscenteret i Lyngby? Vi har gennemgået alle vores systemer og udarbejdet scenarier med tilhørende beredskab.”

Praktisk anvendelig i dagligdagen


”Der er lagt vægt på den praktiske anvendelighed af beredskabsplanen,” siger DFD’s it-administrator Laila Kock og forklarer: ”Beredskabsplanen beskriver ikke blot, hvad vi skal gøre i en given situation, men også hvem, hvordan og hvornår – og så indeholder den alle nødvendige kontaktinformationer til leverandører og andre parter, som ofte vil komme i spil i tilfælde af nedbrud. I det hele taget er Komplex it rigtig gode til at lave beskrivelser – det gælder ikke kun vores beredskabsplan, men også vores driftshåndbog, som er nerven i vores daglige samarbejde og beskriver ansvarsfordeling og leverancer klart og overskueligt.”

Single point of contact


”I dagligdagen fungerer Komplex it som vores SPOC-funktion, vores single point of contact. De rådgiver os om stort set alle forhold vedrørende vores drift og infrastruktur og koordinerer med vores øvrige leverandører, så højrehånden ved, hvad venstrehånden laver,” fortæller Laila Kock. ”Sammen med Komplex it kan vi planlægge og koordinere vores drifts- og udviklingsopgaver optimalt og vurdere, om nye tiltag lyder fornuftige i forhold til vores eksisterende setup. På den måde samler vi alle leverandører og interessenter i et fælles projekt om at undgå driftsforstyrrelser og opnå så høj en oppetid som muligt.”

Dybt kompetente til at drive infrastruktur

DFD er yderst tilfredse med samarbejdet med Komplex it. ”Komplex It sætter sig så grundigt ind i forretningen, at de altid ved, hvordan de skal råde og vejlede os,” siger Gitte Olsen. ”De tager også gerne ud i afdelinger, der har ekstraordinære udfordringer, og undersøger og går i dybden med, hvad problemet handler om – og inddrager andre, eksterne leverandører, som er involveret i problemstillingen. Vi vil anbefale Komplex it på ethvert tidspunkt. De er højt specialiserede og dybt kompetente til at rådgive os og drive og udvikle vores infrastruktur i tæt sammenhæng med forretningen. ”