Nordisk Parfumerivarefabrik A/S har forenklet deres it-løsning med ren Microsoft strategi

Nordisk Parfumerivarefabrik A/S (NOPA) udvikler, producerer og sælger produkter til tøj- og tekstilvask, rengøring, opvask og personlig pleje. I Norden er NOPA en førende leverandør af private label produkter til dagligvarehandlen. Da NOPA flyttede deres administration fra Randers til Hobro, ønskede de samtidig at få et enklere og mere tidssvarende it-miljø, der matchede virksomhedens behov. Det har de fået med en ren Microsoft baseret infrastruktur fra Komplex it.

"Før i tiden havde vi tre fabrikker i henholdsvis Horsens, Randers og Hobro, men på et tidspunkt besluttede vi at begrænse os til to lokationer og flytte administrationen fra Randers til hovedkontoret i Hobro," fortæller Morten Frederiksen, der er controller og it-ansvarlig hos NOPA. "I den forbindelse tog vi kontakt til Komplex it, der hjalp os med at lægge en strategi for, hvordan vi kunne bruge sammenlægningen som udgangspunkt for en enklere it-infrastruktur."

Kendt og enkel brugerflade

Forenklingen er sket over flere steps og bygger i hovedtræk på, at al software skulle være Microsoft-baseret. Morten Frederiksen uddyber: "At vælge en ren Microsoft-strategi har gjort den daglige administration langt lettere. I dag skal jeg ikke arbejde i flere forskellige systemer, men har én kendt og enkel brugerflade, der ikke kræver hardcore it-kompetencer at finde ud af. Jeg er oprindelig økonomiuddannet, og it-administrationen er kun en del af mit daglige arbejde hos NOPA. Derfor er det vigtigt, at systemerne er til at finde ud af."

Strømlinet setup

Det første, Komplex it gjorde, var at skifte en gammel Notes-server ud med en Exchange-server. Derefter blev flere andre servere udskiftet med færre, kraftigere servere, og ved hjælp af virtualisering med Microsoft Hyper-V er det samlede serverantal begrænset fra 12-10. "Det lyder måske ikke af den store forskel," siger Morten Frederiksen, "men hele setuppet er blevet langt mere strømlinet og lettere at administrere, fordi vi nu arbejder på en ren Microsoft platform. Samtidig er vi gearet til at håndtere flere brugere, fordi de nye servere har meget større kapacitet end de gamle. Og med færre servere sparer vi selvfølgelig også både plads, strøm, køling og licenser."

Nem virtualisering - uden forkundskab

Virtualiseringsteknologien Microsoft Hyper-V er indbygget i Microsoft Windows Server 2008 R2, som er et af de Microsoft produkter, NOPA har fået stor glæde af. "Komplex it rådgav os til at vælge denne server, fordi de mente, Hyper-V var væsentligt bedre i denne version af Windows Server. Og jeg må i hvert fald sige, at det har været let for mig at arbejde med Hyper-V, selvom jeg intet kendskab havde til virtualisering i forvejen," fortæller Morten Frederiksen.

Central administration

"I det hele taget vil jeg sige, at den største fordel ved den nye løsning er, at det hele er blevet så strømlinet og let at administrere," fortsætter Morten Frederiksen. "Vi har blandt andet meget stor gavn af Microsoft Remote Desktop Server, der især er praktisk, fordi vi stadig bor på to forskellige lokationer. Med Microsoft Remote Desktop Server har jeg alle operativsystemer og data fra brugernes pc'er liggende centralt, og jeg behøver derfor ikke køre hele vejen til Horsens, hvis der er noget der driller hos den enkelte bruger. I stedet kan jeg bare logge på deres skærm og hjælpe dem fra min plads i Hobro."

Brugere oprettes kun ét sted

"Før vi fik Microsoft Remote Desktop Server, kørte vi Citrix, der i mine øjne er meget mere krævende at håndtere," siger Morten Frederiksen. Når jeg eksempelvis skal oprette nye brugere, skulle jeg før både oprette dem i Citrix og hen og rode med brugerens egen pc. Nu kan jeg nøjes med at oprette dem i Active Directory, og så virker det hele. Desuden har Microsoft Remote Desktop Server langt større kapacitet end de servere, vi før havde stående, hvilket betyder, at vi let kan skalere op med endnu flere brugere, efterhånden som vi får brug for det."

Løsningen passer dig selv

Alt i alt er NOPAs forenklingsstrategi ført ud i livet med stor succes, og virksomheden er godt tilfredse med samarbejdet med Komplex it. "Hos Komplex it føler vi os ikke som en lille fisk i vandet, for vi oplever altid, at vores henvendelser bliver taget seriøst. Det ultimative for mig er, at jeg ikke skal røre ved løsningen, for den passer stort set sig selv. Lige nu udskifter jeg blot en disk af og til og hjælper brugerne med småproblemer, og hvis behovet er større end det, ringer jeg efter Komplex it. Det betyder, at jeg sparer ressourcer på driften og i stedet kan koncentrere mig om mit øvrige arbejde", slutter Morten Frederiksen.